Přidáno: 18. 9. 2009 - 2:46
Maturitní zkoušky na zdejším ústavu bychom s nadsázkou mohli označit za veselou taškařici, neboť prezentace vědomostí některých žáků (zvláště z českého jazyka) byly obdivuhodné až patafyzické. Jest sice pravdou, že ústav je zaměřen striktně technicky, ale některé základní znalosti by měly být pro žáky samozřejmostí. Zastavím se pouze u tří expertů, kteří svými sentencemi a holými větami maturitní komisi zcela deklasovali.
Expert č. 1
Otázka: Levicově orientovaná literatura mezi válkami.
Zkoušející: Která událost zapříčinila levicovou orientaci intelektuálů v Evropě? Byla to událost, která doslova otřásla světem, jak napsal John Reed.
Student: No, já přesně nevím...
Zkoušející: Vzpomeňte si na období První světové války...
Student: (nejistě) Titanic?
Zkoušející: (po vstřebání šoku) Které autory, ovlivněné VŘSR, znáte?
Student: Neznám...
Zkoušející: Například Jiří Wo...?
Student: Jiří Wo...
Zkoušející: Jiří Wol...?
Student: (vítězoslavně) Wolker!
Zkoušející: Co napsal Jiří Wolker?
Student: (po chvíli) Nevím...
Zkoušející: A co takhle reportáže V zemi, kde zítra znamená včera? Kdo je jejich autorem?
Student: Neznám...
Zkoušející: To nevadí, ale mohl byste nám alespoň říci, co autor myslel tím názvem? ... kde zítra znamená včera?
Student: (po chvíli) Oni měli asi jinej kalendář...
(komise odpadla)
Expert č. 2
Otázka: Karel Čapek a vědecko-fantastická literatura.
Zkoušející: Tak nám nejprve povězte něco o Karlu Čapkovi.
Student: Karel Čapek byl synem lékaře a měl bratra Josefa, který byl zručným ilustrátorem...
Zkoušející: A dál...?
Student: ...
Zkoušející: Tak tady vidím, že máte přípravu (pozn. na dvoulistu linkovaného papíru bylo napsáno několik řádků: RU.R - přesně takhle!), co to znamená?
Student: To je RUR...
Zkoušející: Mohl byste o této divadelní hře říci něco bližšího?
Student: Je o robotech...
Zkoušející: A dál...?
Student: (ticho)
Zkoušející: Znáte nějaké jiné autory sci-fi?
Student: Já jsem nic nečetl.
Zkoušející: A viděl jste alespoň nějaký film s touto tématikou? V kinech jich nyní běží několik.
Student: Já do kina nechodím.
Zkoušející: Tady vidím, že v seznamu četby (honosný název pro cár papíru, kde bylo vypsáno 5 knih: Válka s mloky, Honzíkova cesta, Babička, Robin a Bella a Sebastian) máte Válku s mloky, o čem tato kniha pojednává?
Student: O válce s mloky.
Zkoušející: A kdo válčil s těmi mloky?
Student: Jiní mloci.
Zkoušející: No dobře a jinou knihu s podobným zaměřením od Čapka neznáte?
Student: Dva tisíce mil pod mořem.
(komise byla v rozkladu)
Expert č. 3
Otázka: Literatura doby husitské.
Zkoušející: Jaké autory doby husitské znáte?
Student: Jan Hus byl kazatel a kázal v Betlémské kapli, že by lidi neměli krást, protože je to hřích a tak podobně.
Zkoušející: Dál...
Student: A taky bojoval proti odpustkům...
Zkoušející: Co jsou to odpustky? Víte?
Student: Odpustky? To nevím.
Zkoušející: Co napsal Jan Hus?
Student: Jan Hus napsal Pokřiky...
Zkoušející: (češtinářka zůstala v šoku, v duchu probírala své znalosti, zda něco nepřehlédla) Co to jsou ty Pokřiky?
Student: No, ty Hus skládal pro husity, aby jima zahnali křižáky na ústup, ti, když slyšeli pokřiky husitů, tak utekli...
Zkoušející: (čestinářka zbělela, ptal se tedy přísedící = Zíval) A kdy Jan Hus ty Pokřiky napsal?
Student: Hus je napsal v Kostnici během svého perzekvování a věznění a ven je pronášeli jeho přátelé, kteří ho tam chodili navštěvovat, ve formě motáků...
Zkoušející: (předseda se dusil smíchy, češtinářka měla barvu křídového mramoru, Zíval se chechtal, taková geniální absurdita se jen tak neslyší, po chvíli se češtinářka zeptala - chtěla zachránit situaci, přisunula před žáka natištěný text písně Kdož sú boží bojovníci a pravila:) Mohl byste rozebrat tento text?
Student: (žákovi se rozzářily oči) To je pokřik! (pravil nadšeně)
(komise hnila)
Pak jsme se ještě dověděli, že Hus chudým bral a bohatým dával a že ho spálili...
» |
Posláno: 20x | Známka: 1,84 od 25 lidí